امروز

دوشنبه, ۱ مهر , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۵:۴۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

 

 

 

رشد به تغییرات ذهنی، جسمی و روانی گفته می‌شود که از لحظه تشکیل جنین تا مرگ ادامه دارد. رشد و تحول حرکتی مستمر و پیوسته با ماهیتی پیچیده و چند جهتی و دارای مراحل مختلف است. ساختار وجودی انسان درگذر از این مراحل شکل می‌گیرد و در ابعاد زیستی، شناختی، عاطفی و اجتماعی تکامل می‌یابد. دکتر استنلی گرین‌اسپن، یکی از شناخته‌شده‌ترین افرادی است که درزمینهٔ مراحل رشد کودک مطالعه و پژوهش نموده است. در ادامه با مراحل رشد و تحول کودک در مرحله ششم که شامل تفکر هیجانی، منطق و درک واقعیت از دیدگاه گرین اسپن آشنا می‌شویم.

 

مرحله شش: تفکر هیجانی، منطق و درک واقعیت

 

در حدود دو و نیم سالگی، کودکان توانایی فزاینده­ای در پیوند دادن منطقی نمادها به یکدیگر نشان می­دهند که تفکر و استنباط را ممکن می­ سازد. کودکی که می‌پرسید «مادر، ماشین کجا؟» یا در جواب والدی که می‌پرسد «ماشین کجاست» می­ گفت «آنجاست!» الان، وقتی از او می ­پرسد، «عزیزم، چرا ماشین اسباب‌بازی می‌خواهی؟.

 

کودکی که می‌تواند اندیشه­ هایش را به‌طور منطقی به هم پیوند دهد، می ­تواند پاسخ ‌دهد، «بازی». این کودک دو ایده را به هم پیوند می­دهد- ایده شما «چرا؟» و ایده خودش «بازی».

کودکان در این مرحله یاد می‌گیرند که چگونه یک رویداد منجر به رویداد دیگری می­ شود («باد می‌وزد و خانه کاغذی را با خود می­ برد»). چگونه اندیشه­ ها در طول زمان مؤثر واقع می­ شوند .(«من الان حالم خوبه، بعداً برای درمان اقدام می­ کنم»). چگونه اندیشه ­ها برای فضا مؤثر واقع می­ شوند («مامان اینجا نیست اما نزدیکه»). اندیشه­ ها می­ توانند به توضیح هیجان­ ها نیز کمک کنند («من خوشحالم چون یک اسباب‌بازی گرفته‌ام») و دانش حاصل از جهان را سازمان‌دهی کنند.

 

توانایی برقراری ارتباط بین ایده خود و دیگران به‌طور منطقی، اساس فهم جدیدی از واقعیت است.

 

اکنون کودکان بین تجارب درونی و تجارب بیرونی خود پیوندی ایجاد می­کنند و آن‌ها این دو مقوله- که شامل تجارب ذهنی و عینی است- را متمایز می­کنند. سرمایه‌گذاری هیجانی در روابط، کودکان را برای تفاوت قائل شدن بین دنیای درونی و خیال­پردازی­ هایشان با عقاید و رفتار واقعی دیگران، توانمند می­ کند.

تفکر منطقی به مهارت‌های جدیدی مثل مناظره، ریاضی و استدلال علمی منجر می­ شود. اکنون کودکان می‌تواند چیزهایی مانند بازی جدید و بازی با قواعد را ابداع کنند. در مسیر رشدی معمولی، کودک در سن چهار یا پنج‌سالگی بر این شش مرحله اولیه تسلط پیدا می‌کند و این­ها شالوده مراحل بعدی رشد را فراهم می­ کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی