امروز

چهارشنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۳:۳۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

 

رشد و تحول کودک : آرام بودن، توجه و علاقه به دنیا

 

رشد به تغییرات ذهنی، جسمی و روانی گفته می‌شود که از لحظه تشکیل جنین تا مرگ ادامه دارد. رشد و تحول حرکتی مستمر و پیوسته با ماهیتی پیچیده و چند جهتی و دارای مراحل مختلف است. ساختار وجودی انسان درگذر از این مراحل شکل می‌گیرد و در ابعاد زیستی، شناختی، عاطفی و اجتماعی تکامل می‌یابد.

دکتر استنلی گرین‌اسپن، یکی از شناخته‌شده‌ترین افرادی است که درزمینهٔ مراحل رشد کودک مطالعه و پژوهش نموده است. در ادامه با مراحل رشد و تحول کودک از دیدگاه او آشنا می‌شویم.

 

 

مرحله اول: آرام بودن، توجه و علاقه به دنیا

 

 

در چند ماه اول زندگی، نوزادان یاد می‌گیرند که هیجانات را از حواس درونی خود به جهان بیرونی انتقال دهند. برای انجام این کار، آن‌ها باید بخواهند به جهان بیرون از خودشان نگاه کنند یا گوش فرا دهند تا بتوانند به آن توجه کنند. مراقبان توجه کودک را با لمس کردن­های ملایم، صداهای لطیف، لبخندهای چشمگیر و چشمانی بیانگر (تمام چیزهایی که برای کودک شیرخوار ازلحاظ هیجانی لذت‌بخش است) جلب می‌کنند.

 

این فرایند بلافاصله بعد از تولد شروع می‌شود. نوزادانِ چندروزه، به‌صورت هیجانی به حواس واکنش نشان می‌دهند، برای مثال آن‌ها صدا یا بوی مادر را به تمام صداها و عطرها ترجیح می‌دهند یا مایعات شیرین را قوی­تر از مایعات دیگر می‌مکند. پاسخ‌های هیجانی ایجادشده به‌وسیله حواس مختلف، شیرخواران را برای متمایز کردن این حواس تشویق می‌کند. وقتی شیرخواران تمام حواسشان را برای درک دنیای اطراف و پیدا کردن الگوها بکار می‌گیرند.

 

مثل تفاوت بین صداهای مادر و پدر، هوش در حال شکل‌گیری است، یا به زبان دانیل استرن، حس «خود» اولیه نوزاد در حال شکل‌گیری می‌باشد، نوزادن در ابتدای تولد فاقد یکپارچگی حسی هستند و احساس‌ها همچون رگباری‌هایی از داده‌های خام و نامنسجم بر نوزاد عارض می‌گردند. وینیکات بر این باور است که در این مرحله هنوز تمایزی بین «خود» و «دیگری» وجود ندارد و به همین دلیل فقدان «دیگری» هم برای نوزاد معنایی ندارد. زمان و مکان فاقد معنای واقعی است، چون زمان و مکان برای نوزاد، در فقدان یک «خود» متمایز معنایی ندارد.

 

«تمرکز» در این مرحله همان چیزی است که به آن «توجه اشتراکی» گفته می‌شود. برای یادگیری و تعامل اجتماعی، کودکان باید بتوانند تمرکز کنند، آرام باشند و فعالانه اطلاعات را از تجاربشان با دیگران، از حواس بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه، چشایی و طریق ه­ای که حرکت می­کنند، درونی کنند.

 

 

در ادامه مطالعه نمایید

رشد و تحول کودک از نگاه روابط ابژه : عشق، درگیری و ارتباط

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

یادداشت ها با نام نویسنده

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی