امروز

چهارشنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۳:۳۷ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

  • تحلیل رویا : “انباشتگی و جمع شدگی” و” جابجائی و تغییر مکان”

 

ساختار رویا

“مردم عادی بر این گمان اند که دیدن ِرویاء ، خواب را مختل میسازد، بقدر کافی عجیب است که بگویم ما به نظرگاهی مخالف روی آورده ایم و رویاء ها را نگاهبانان خواب بشمار می آوریم. ” زیگموند فروید- ۱۸۹۸

فروید سر آغاز و منشاء تئوری خواب بر روی روان انسانی، و پیشقدمی در امر تحقیقات علمی درباره خواب و رویا ها را در نخستین کتاب خود، ” تعبیر رویاها” در سال ۱۸۹۹ منتشر کرد هرچند تحقیقات او در این زمینه تا پایان عمر او ادامه یافت. رویکرد فروید در این زمینه ، رویکرد علمی، از راه مطالعات بر روی “نوروآناتومی” و تحقیقات وی در دانشگاه وین اطریش، ومقصود و هدف از این تحقیقات ، فهم علل و معنی رویا ها بود.

فروید طبیعت بدوی افکار را در زمانی که علوم طبیعی آغاز به شکفتن کرده بودند و اسطوره شناسی تبدیل به روانشناسی گشته بود ، مورد بررسی قرار داد. برای فروید، رویا راه رسیدن به ناخودآگاه بود. در نظر فروید رویاها اصول کلیدی برای فهم ذهن ناآگاه بودند و او رویا را یک فرایندی میدانست که فرد را به پسگرائی به مراحل توسعه بدوی می کشاند. فروید همچنین تاکید بر این که تاریخجه شخصی زندگی بیننده رویا به آنالیست این فرصت را میدهد که “زیر آگاهی” بیمار و آرزو ها ی نهفته او را که به شکل نمادین در خواب آشکار می شوند را تمییز و تشخیص بدهد .

 

از نظر فروید نماد های نهفته زیرین، راهی را می گشود که فهم رویا را بسی آسانتر کند. قبل از فروید رویاها به منزله قدرت های ماورائی و هدیه ای از فراسو و یا الهام و بینش و یا یک نفرین و لعنت محسوب میشدند. برای انسانهای بدوی، رویاهای پیش بینانه حاکی از اعلام خطر بودند. فروید تائید کرد که رویاهائی که نزدیک به حقیقت اند، از مباحث پزشکی نبوده و بلکه نظریه های متداول در زمانه خود که مورد توجه قرار می گرفته اند، محسوب می شدند. از طریق سایکوآنالیز بود که فروید قادر می گشت تا تحقیقات خود را برروی رویاء و فرآیند آن انجام بدهد .

علاقه و توجه او به رویا و ارتباط سایکیک (روانی) آن با فرآیند ذهنی، یا عملکرد بیولوژیکیِ آن بود. او به جستجوی کشف اینکه آیا رویاها قابل تعبیر و یا معنی دار هستند و در ارتباط با ساختار روانی فرد بیننده رویاء قرار دارند یا خیر، تحقیقات دامنه دار خود را ادامه می داد. نظریه های زمانه او، نظریات فلسفی بودند که رویا را با ریشه های مسائل روحی و ماوراء طبیعی در پیوند می دیدند و تصاویری که فرد در رویا می دید را ناشی از ظهور قدرت های فراسوئی می دانستند. از آنطرف هم عالم پزشکی آن زمانه، رویا را تزاحم های ارگان های داخلی بدن میدانست و لذا رویاها خالی از معنا و کاملا مربوط به گرفتاری ها و بیماری های روان تنی تلقی می شد.

 

 

منابع و ماخذ:

Freud, A. (1969). Research at the Hampstead child-therapy clinic and other papers. New
York: International Universities Press.
Freud, S. (1961). Beyond the pleasure principle. (J. Strachey, Trans.). New York: W. W.
Norton. (Original work published 1920)
Freud, S. (1989). The Freud reader. New York: W. W. Norton.
Freud, S. (1999). The interpretation of dreams (J. Crick, Trans.). Oxford, England:Oxford University Press. (Original work published 1899
York: International Universities Press.
Freud, S. (1961). Beyond the pleasure principle. (J. Strachey, Trans.). New York: W. W.
Norton. (Original work published 1920)
Freud, S. (1989). The Freud reader. New York: W. W. Norton.
Freud, S. (1999). The interpretation of dreams (J. Crick, Trans.). Oxford, England:Oxford University Press. (Original work published 1899

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

یادداشت ها با نام نویسنده

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی