امروز

جمعه, ۳ خرداد , ۱۳۹۸

  ساعت

۰۲:۳۲ قبل از ظهر

سایز متن   /

 

 

 

Comparison of DSM-IV-TR and DSM-5 – قسمت اول

 

تغییرات عمده در کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی نسخه جدید به طور کلی در سه سطح انجام صورت گرفته اند:

 

الف- سطح کلی

– الگوی ابعادی به جای الگوی طبقه ای

-حذف نظام چند محوری

– حذف عنوان و طبقه تشخیصی ” اختلالاتی که برای اولین بار در دوران نوباوگی، کودکی و نوجوانی روی می دهند“.

 

ب- سطح بین بخشی

الف) استقلال یافتن قسمتی از اختلالات از یک طبقه تشخیصی پیشین مثل وسواس یا اختلال تروما و فشارزاها

ب) اضافه شدن اختلالاتی نو و خاص مثل اختلال احتکار یا …

 

ج- سطح درون بخشی

– تغییر در معیارهای اختلالات خاص

– کم کردن یا افزودن معیار یا بخشی از معیارهای موجود

توضیح مطلب به شرح زیر است:

 

اختلالات عصبی رشدی Neurodevelopmental Disorders

 

– ناتوانی ذهنی ( اختلال رشدی ذهنی در ICD-11)

این اختلال بجای عقب ماندگی ذهنی آورده شده است.

سه معیار تشخیصی دارد.

توجه شود که شدت اختلال بر خلاف کتاب های تشخیصی پیشین که بر اساس نمره هوش بهر سنجیده می شد اینک و در DSM5 با توجه به شدت کارکردهای انطباقی محاسبه و سنجیده می شود.

 

اختلالات ارتباطی Communication Disorders

 

اختلالات ارتباطی در DSM-5 شامل موارد زیر است:

اختلال زبان (ترکیبی از دو دسته اختلالات بیانی و اختلالات ترکیبی بیانی – دریافتی در کتاب قبلی)

اختلال صدای گفتار speech sound disorder نامی تازه بجای اختلال فنولوژیکال

اختلال سیالی( روانی) با شروع در دوران کودکی Childhood-onset Fluency disorder نامی تازه بجای اختلال لکنت Stuttering

اختلال تازه ای به نام اختلال ارتباطی اجتماعی(پراگماتیک). شرایط تازه ای برای مشکلات مداومی که در استفاده اجتماعی از ارتباطات کلامی و غیرکلامی وجود می آید.

 

اختلال طیف اتیسمAutism Spectrum disorder-ASD

 

این اختلال نامی نو در DSM است و تمامی چهار اختلالی را در بر می گیرد که در کتاب پیشین آمده بودند یعنی اختلال اتیستیک، اختلال آسپرگر، اختلال فروپاشنده دروان کودکی و اختلال رشدی فراگیر که به گونه ای دیگر طبقه بندی نشده است.

این اختلال دو معیار دارد :

۱) نقایصی در ارتباط اجتماعی و تعاملات اجتماعی و

۲) فعالیت ها، علایق و رفتارهای تکراری محدود شده.

 

اختلال خاص یادگیری Specific learning disorder

 

از ترکیب تشخیص های اختلال خواندن، اختلال ریاضی و اختلال نوشتن بیانی و اختلال یادگیریNOS ساخته شده است. توجیه این بوده که چون نقایص یادگیری در حطیه های فوق عموماً با هم روی می دهند، لذا موارد مذکور در قالب یک اختلال آورده شده اند.

 

طیف اسکیزوفرنیا و سایر اختلالات روان پریشی

 

در مورد اسکیزوفرنیا انواع فرعی حذف شده اند. دو تغییر در معیارها روی داده است:

انتساب خاص هذیان های عجیب و غریب و علایم درجه اول اشنایدری( دو یا چند صدا که با هم صحبت می کنند) حذف شده است. در کتاب قبلی وجود یکی از این علایم کافی بود تا معیار الف اسکیزوفرنیا محقق شود ولی در کتاب نو برای هر گونه تشخیص اسکیزوفرنی دو علامت معیار الف لازم است.

تغییر دوم در معیار الف) این است که افراد باید حداقل یکی از سه علامت هذیان ها، توهمات و کلام آشفته را دارا باشند. بنابراین برای تشخیص معتبر اسکیزوفرنیا حداقل وجود یکی از این علایم مثبت اصلی ضرورت دارد.

در اسکیزوافکتیو در معیار اول گفته شده که یک دوره خلق عمده باید در بخش اعظم مدت کلی دوره اختلال و به همراه علایم معیار الف اسکیزوفرنی وجود داشته باشد. در کتاب قبلی آمده بود گاهی باشند.

در اختلال هذیانی در کتاب پیشین آمده بود هذیان ها باید غیر عجیب و غریب باشند ولی در کتاب تازه این قید وجود ندارد. همچنین در معیار E گفته شده که اختلال دیگری مثل اختلال بدشکلی بدن یا اختلال وسواس تبیین یا توجیه بهتری برای اختلال نباشد. با اختلال هذیانی مشترک هم قابل جمع شدن و آمدن هستند.

 

 

برای ادامه مطلب مطالعه نمایید

تفاوت های مطرح شده در DSM-IV-TR و DSM-5 -قسمت دوم

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی