امروز

دوشنبه, ۳۰ دی , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۸:۵۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

 

Attention Deficit Hyperactivity Disorder :ADHD

 

اختلال کاستی توجه-بیش فعالی (ADHD) 

نکات کلی

 

در DSM-IV  اختلال کاستی توجه- بیش فعالی تشخیص فقط در مورد کودکان بود.

در DSM_5  اختلال کاستی توجه-بیش فعالی  تشخیص هم در مورد کودکان و هم در مورد بزرگسالان داده می شود.  بر طبق رویکرد LIF TIME

در DSM-IV جزء طبقه اختلالات ایذایی

در DSM_5  جزء طبقه اختلالات عصبی-رشدی

در DSM-IV  معیار سنی شروع سمپتوم ها : قبل از ۷ سالگی میباشد.

در DSM_5  معیار سنی شروع سمپتوم ها : قبل از ۱۲ سالگی میباشد.

 

انواع :

۱-عمدتا بی توجه
۲-عمدتا بیش فعال-تکانشگر
۳-مختلط

شیوع : ۵/۲۹ درصد

در پسران شایع تر از دختران

در بزرگسالان: زن و مرد برابر است.

توارث پذیری : ۷۶ درصد

نظریه بارکلی:  تاکید بر نابه هنجاری های زیستی
تاکید بر مشکلات رفتاری
تاکید بر ناتوانی در جلوگیری کردن از پاسخ ها
تاکید بر نابه هنجاری ها در قشر پیش پیشانی

 

 اختلال در چهار زمینه:
۱-حافظه کوتاه مدت
۲-درونی کردن گفتار معطوف به خود
۳-تنظیم کردن عاطفه-انگیزش و سطح برانگیختگی
۴-بازسازی

نظریه مورفی: تاکید بر رویکردهای روانی اجتماعی

 بتلهایم: تاکید بر سخت گیری والدین در بوجود آمدن ADHD

نقص در نظریه ذهن

درمان دارویی : درمان انتخابی ADHD

 

 

 

منبع ١: گنجی، مهدی(١٣٩۴). آسیب شناسی روانی DSM-5. تهران: انتشارات ساوالان

منبع ٢:. ریچاردپی. هالجین-سوزان کراس ویتبورن. آسیب شناسی روانی. ترجمه: یحیی سید محمدی(۱۳۹۴). نشر روان.

منبع ٣:. دیوید اچ.بارلو؛ وی. مارک دیورند. آسیب شناسی روانی DSM-5. مترجم: مهرداد فیروزبخت (١٣٩۵). نشر رسا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی