امروز

جمعه, ۱ شهریور , ۱۳۹۸

  ساعت

۰۶:۲۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

 

  • فوبیاهای خاص در کودکان: آیا ترس های کودکان در مراحل رشد تغییر می کند؟

فوبیاهای خاص در کودکان یک موضوع نسبتاً عادی در رشد طبیعی کودکان محسوب می شوند. مثلاً ترس از ارتفاع، آب های عمیق، سوسک، غریبه ها و جدایی از والدین، که معمولا در غیاب تجربه های یادگیری مستقل به وجود می آیند. یعنی، کودک هرکز هیچ تجربه ی بدی با ارتفاع یا غریبه ها نداشته اما به دلیلی نامعلوم از آنها می ترسد. و ظاهراً یکی از ویژ گی های اصلی مراحل رشدی کودکان هستند. ترس ممکن است به طور ناگهانی و با شدت به وجود آید و با همان سرعت هم ناپدیدی شود.اما در بعضی کودکان ترس ادامه پیدا می کند، مشکل زا می شود واز عملکرد روزانه ی عادی ممانعت به عمل می آورد. یک نمونه از این نوع ترسها، فوبیای اجتماعی است.

  • الگو برداری وقرار گرفتن در معرض اطلاعات :

کودکان خردسال درمدرسه. خانه، واز طریق رسانه های عمومی دائما در معرض اطلاعات مربوط به انواع تهدیدات وخطرات قرار دارند. .تهدیداتی مانند بچه دزدی، ،مواد مخدر، خطرات تجاوز جنسی. شواهد نشان می دهد که این گونه اطلاعات می تواند یک منبع مهم برای ترس های دوران کودکی باشد. فیلد و همکارانش یک آزمایش بسیار ارزشمند طراحی کردند تا بدانند اطلاعات مربوط به یک محرک یا یک رویداد چگونه می توانند باعث ترس و اضطراب شوند.

 

 

در این آزمایش به کودکان تصاویری از حیوانات نا آشنا مثل (هیولاهای کارتونی ) نشان دادند وبعد به بعضی کودکان گفته شد این حیوانات بی آزار و مهربان هستند وبعضی کودکان گفته شد آنها حیواناتی خطرناک وترسناک هستند. این آزمایش روی کودکان ۷تا ۹ ساله انجام شد. .ومتوجه شدند ترس کودکان زمانی که اطلاعات منفی دریافت می کنند افزایش می یابد. جالب این که اطلاعات منفی زمانی باعث افزایش ترس کودک می شود که افراد بزرگسال به کودک می گفتند نه هنگامی که یک کودک هم سن و سال آنها.

مطالعات بعدی نشان داده اند که ترس حاصل از اطلاعات منفی عملا در رفتار کودک ظاهر می شود وحداقل تا ۶ ماه دوام می یابد. علاوه بر آن میزان اضطراب دایم در کودک باعث تسهیل یادگیری ترس می شود زیرا سوگیری کودک در گوش به زنگ بودن وتوجه به محرک های مربوط به اطلاعات منفی را افزایش می دهد. این گونه مطالعات نشان می دهد اطلاعات منفی درباره ی یک رویداد یا محرک ممکن است باعث باورهای غلط شود و اگر ارائه دهنده این اطلاعات فردی مقتدر ومورد اعتماد باشد مثلا والدین، باور کودک بیشتر خواهد شد.

 

منبع : آسیب شناسی روانی DSM-5

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی