امروز

جمعه, ۱ شهریور , ۱۳۹۸

  ساعت

۰۶:۲۲ قبل از ظهر

سایز متن   /

 

آموزش تغذیه سالم

بچه ها مثل اسفنج، تقریباً همه چیز اطراف خود را جذب کرده و بر می دارند، کلماتی را که می شنوند و اقداماتی را که می بینند، تکرار می کنند و حتی با الگوهای رفتاری که در اطرافشان مشاهده می کنند، انطباق پیدا می کنند. والدین یکی از قوی ترین تأثیرات را بر فرزندان دارند و بنابراین کار مهم ما این است که رفتارهای سالم را الگو کنیم. با این حال ما در دنیایی پر از سوء تغذیه، اختلالات خوردن، رژیم های ناپایدار و مشکلات جسمی زندگی می کنیم، بنابراین باید در رابطه با تغذیه به طور مثبت آموزش تغذیه سالم به کودک داد.

 

میزان چاقی کودکان در ۴۰ سال گذشته سه برابر شده است و استفاده از غذاهای ناسالم، مخصوصاً غذای بیرون، یکی از عمده ترین عوامل آن بوده است. برای مقابله با این پدیده، کودکان و نوجوانان مجبور می شوند بیشتر و بیشتر با رژیم های غذایی سر و کله زده و در کلاسهای کاهش وزن شرکت کنند.

 

چاقی و اختلالات تغذیه در کودکان بسیار خطرناک هستند، اما زدن برچسب خوب و بد به غذا، خود ترویج یک ارتباط نامناسب با غذامحسوب می شود. هدف این است که در عین اینکه کودکان گزینه های خود را برای انتخاب غذای خود داشته باشند و ارزش غذایی آن چیزی که به بدنشان وارد می شود را آموخته و درک می کنند، یک رویکرد مثبت و منفعلانه در مورد آموزش تغذیه سالم به کودک دهیم.

 

راهکارهایی برای آموزش تغذیه سالم به کودکان

۱- غذا را با عنوانهای خوب یا بد برچسب نزنید
اغلب والدین غذاهای شیرین، سرخ شده یا شور مانند گوشت، پیراشکی و پیتزا را “بد” و میوه ها و سبزیجات را “خوب” می نامند، که می تواند تصویر قضاوتی نادرستی از غذا را در سر کودک شما ایجاد کند. البته، شما نباید به کودک نوپای هر روز چیپس و آب نبات بدهید، اما مهم است که توضیح دهید که چرا بعضی از غذاها می توانند به آنها کمک کنند تا قوی شوند و غذاهای دیگر فقط “گاهی” خوراکهای سرگرم کننده هستند.

همچنین می توانید نمونه هایی از خوراک هایی که همیشه در خانه نگهداری می شوند (مانند میوه ها، آجیل ها و سبزیجات) و خوراکیهای سرگرم کننده که گاهی اوقات در خانه هستند، مانند شیرینی و چیپس را به آنها نشان داده و توضیح دهید. همه ما تکه ای از کیک شکلاتی را دوست داریم و تا زمانی که خوردن آنها را در کنار مواد غذایی مغذی به طور منظم و متعادل نگه داریم، مصرفشان هیچ اشکالی ندارد.

 افزایش وزن در دوران کودکی می تواند منجر به دیابت و بیماری های قلبی شود.

۲- سعی کنید و دوباره امتحان کنید
ذائقه کودکان در طول زمان تغییر کرده و گسترده می شود، بنابراین مهم است که مصرف غذاهای خود را ادامه دهید، حتی اگر برای اولین بار مورد علاقه فوری کودک نباشد. ممکن است مجبور شوید به کودک چند بار غذای جدید را قبل از آنکه آن را قبول کند، ارائه دهید. بنابراین غذاهای جدید را با غذاهای آشنا برای آنها، به طور توام امتحان کنید و همیشه خوردن دو یا چند مورد را با هم انجام دهید و از آنجا که کودکان شما را تماشا می کنند، باید خودتان هم سبزیجات بخورید!

 

۳- آنها را درگیر کنید
بچه ها دوست دارند یاد بگیرند، دست های خود را کثیف کنند و به پدر و مادرشان کمک کنند. پخت و پز ساده یک راه عالی برای آموزش دادن بچه ها به داشتن یک وعده غذای مغذی است که همچنین اجازه می دهد آنها را به سمت خلاقیت خودشان ببرید. شما می توانید در مورد هر ماده ای که استفاده می کنید، در طول فرآیند آنها را آموزش دهید و این فعالیت های سرگرم کننده می تواند میل به غذا درست کردن در خانواده فعلی و آینده شان را افزایش دهد. راه دیگر برای جذب بچه ها این است که آنها را به یک باغ میوه یا سبزی و گیاه ببریم. آنها می توانند مزایای تغذیه با سبزیجات و چگونگی رشد گیاهان را در چنین مکانی یاد بگیرند.

 

۴- خودتان به دستورات پایبند باشید
حتی اگر خودتان در یک برنامه تمرینی شدید و یا رژیم غذایی با محدودیت استفاده از کربوهیدرات ها به سر می برید، این شیوه زندگی را به بچه های خودانتقال ندهید. حتی اگر وزن خود را به نحوی سالم و مسئولانه کم می کنید، گفتن عباراتی از قبیل “کربوهیدرات ها بد هستند” یا “من باید برای کوچک کردن شکم به سختی ورزش کنم” ، می تواند در کودکان یک تصویر منفی از غذا و ورزش ایجاد کند. این امر به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد وسواس شود که آنها رفتارهای محدود کننده در خوردن غذا پیدا کنند و اینگونه تصور کنند که ورزش یک مجازات است، نه یک پاداش که بدن شما می تواند به دست آورد.

 

۵- فقط به وزنشان اهمیت ندهید، آنها را برای داشتن یک زندگی سالم آموزش دهید
بچه های دارای اضافه وزن اغلب در مدرسه مورد تمسخر و آزار هستند و افزایش وزن در دوران کودکی می تواند به شرایط مزمن و حاد سلامت مانند دیابت و بیماری های قلبی منجر شود. به جای صحبت کردن در مورد افزایش و کاهش وزن، بهتر است که مفهوم شیوه یک زندگی سالم را که در آن همه چیز مانند پختن غذاهای مغذی، ورزش های تیمی، خوردن شیرینی و رفتارهای معقول وجود دارد، بیاموزید.

 

۶- به خوردن تا لقمه آخر ظرف حساس نباشید
کودکان نسبت به بزرگسالان، احساس سالم تر و دقیق تری از گرسنگی دارند و وقتی آنها را وادار به خوردن بیش از نیاز بدنشان کنیم، در واقع به آنها پرخوری را یاد می دهیم. به عنوان یک پدر و مادر، کار شما این است که غذاهای مغذی تهیه کنید و مقدار اولیه مناسب را درظرف آنها بریزید. اجازه دهید کودک خودش وقتی سیر شد، از خوردن دست بکشد و اگر آنها به شما می گویند که هنوز سیر نشده اند، بگذارید با میوه، پروتئین کم، غلات کامل و سبزیجات ادامه دهند.

 

۷- نسبت به سلامت جسم خود خوش بین و بدن مثبت باشید
از اینکه بدن خوب و خوش هیکلی دارید، لذت ببرید و هیچگاه به جسم خود بد و بیراه نگویید. مثبت گفتن از بدن شامل صحبت کردن امیدبخش در مورد خود و دیگران است و تاکید می کند که شما برای سرگرمی و نه برای رسیدن به یک اندام خاص، ورزش می کنید. هرگز از هیکل دیگران انتقاد نکنید. کودکان و نوجوانان نظرات و اظهار نظرهای شما را در درونشان نهادینه کرده و تکرار می کنند.اجازه دهید این تکرار، شامل کلمات پرامید و ارزشمند باشد.

 

عارفه منجم/ درودها

ترجمه مقاله :  Rena Goldman on July 12, 2017


Written by Rena Goldman on July 12, 2017

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی