امروز

چهارشنبه, ۲۶ تیر , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۴:۰۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

 

 

چرا ساسی مانکن؟!

 

نقد و نظر یکی از معلمین ادبیات در باره محتوای کتاب درسی

 

امروز وسوسه شدم این ترانه ی” جنتلمن ساسی مانکن” که کل سیستم آموزش و فرهنگی رو به” لرزوندن” وا داشت رو گوش بدم. هم آهنگش رو شنیدم و هم متن ترانه اش رو خوندم. انصافا متنش در حد بچه های زیر ۱۸ سال نبود. ولی ریتم شاد و دلنشینی داشت.!!!

گفتم بگذار یک ابتکار به خرج بدم و متنش رو با یکی از شعرای کتب درسی عوض کنم و به اصطلاح جامه ی مجاز بر تنش کنیم.

کتاب هفتم رو باز کردم؛
دیدم شعر اول که کلا مضمونش حرم و زائر و گلدسته هست و بی احترامی به مقدسات میشد.
ورق زدم شعر مولوی اومد: از خدا جوییم توفیق ادب، بازم مضمون سنگین بود و مقدس.
گفتم شاید شعرای شادش آخر کتاب باشه. تندتر ورق زدم؛ به گفتار پیغمبرت راه جوی…
تمام اشعار پوسته و محتوای دینی داشتند و نمیشد پا در کفش دین کرد هرچند این رسم رو مداحان محترم سال هاست که به پا کرده اند.

رفتم سراغ کتاب هشتم؛
به نام خدایی که جان افرید….
شعر بعدی: پیش از اینها فکر میکردم خدا خانه ای دارد میان ابرها
شعر بعدی: از علی اموز اخلاص عمل …شیر حق را دان منزه از دغل
بعدی: خارکش پیری با دلق درشت…

هشتم هم همه ی شعرهایش تم مذهبی اعتقادی و تعلیمی و اندرزی محض داشت.
گفتم شاید مولفان و برنامه ریزان اموزش و فرهنگی سن دانش اموزان رو در نظر گرفتن، رفتم سراغ کتاب نهم:

شعر اول: به نام خداوند جان و خرد…
شعر دوم : آفرینش همه تنبیه خداوند دل است..
شعر سوم: در پیله تا به کی بر خویشتن تنی… پرسید کرم را مرغ از فروتنی
شعر بعدی: جوانی گه کار و شایستگی ست .. گه خودپسندی و پندار نیست
شعر بعدی: یوسف گمگشته باز آید…
شعر آخر:
بیا تا برداریم دستی زدل .. که نتوان برآورد فردا زگل

هر سه کتاب فارسی رو بستم و بوسیدم در ردیف بالای کتابخانه بین قرآن و نهج البلاغه جای دادم.

کتاب های مان اصلا در حد سن و سال و شور و نشاط دانش آموزان نوشته نشده اند. از همان اول ابتدایی می خواهیم همه را مذهبی بار بیاوریم. کلا روی دنیای بعد از مرگ سرمایه گذاری کرده ایم و خبری از این دنیا نیست. حتی متون نثر هم نتیجه گیری اش تابلوی ان سوی پل صراط را در می دارد.

درونمایه ی همه ی آنان نصیحت و اندرز است و بس. من معلم ادبیات، اگر در لابه لای این متون که رده ی سنی بالای چهل سال را نشان رفته ولی در کتب متوسطه جا خوش کرده ، شعری شورانگیز نخوانم یا داستانی دلنشین تعریف نکنم ،کلاس، اصلا حوصله ی تحمل مرا نخواهد داشت!!
مطالب و محتوای کتب بیشتر سنین بالای شصت سال را جذب می کند آنانی که از جوانی خود بهره ی کافی را برده اند و در سراشیبی مرگ و زندگی چاشنی دین و مقدسات را به عمر خود اضافه می کنند. کتب درسی با این مضامین در برابر نوجوان و جوانان پر شور این دوره کم اورده و به حاشیه زده شده.
باید چند نمره و امتیاز در نظر بگیری تا یک نوجوان فلان شعر کتاب را حفظ کند ولی هم او تمام اشعار خواننده ها را با بهترین شکل و کیفیت اچ دی می خواند و اجرا می کند!!

اگر شاگردان امروز ترانه های کوچه بازاری و زیر زمینی را به شور و شوقی وصف ناپذیر می خوانند مقصرش نه من معلم و مدیر و ناظم هستیم و نه خانواده و پدر و مادر. مقصر کتاب هایی هستند که با سنین دانش اموزان منطبق نیستند ;سل کننده هستند، تک بعدی هستند فقط امر و نهی هستند و بس. متن های نویسندگان نچسب و سفارشی هم اضافه بفرمایید!

به امید بازنگری متون کتب ادبی و بیان مطالبی سرشار از شور و نشاط و در عین حال سنگین و موقر.

۲۰ اردیبهشت ۹۸ شیراز

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی