امروز

چهارشنبه, ۲۹ آبان , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۷:۲۷ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

 

  • کلاس‌های شلوغ و معلمان بی انگیزه

«نمی‌توانید کلاسی را پیدا کنید که زیر 40 نفر دانش‌آموز داشته باشد». این را «مهدی بهلولی» کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «قانون» مطرح می کند و می گوید: « در مدارس دولتی به خصوص در مرکز شهر تهران یا مناطق متوسط و قدیمی، جمعیت دانش‌آموزان بسیار زیاد است. افزایش جمعیت در کنار کم‌انگیزه بودن معلمان، دست به دست هم داده و کیفیت آموزش را پایین آورده است. برخی دانش‌آموزان در پایه چهار و پنج، هنوز در نوشتن اسم خود نيز مشکل دارند».

این کارشناس آموزش و پرورش در خصوص دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان می گوید: «مسلم است که آموزش‌وپرورش ما همواره درگیر مشکلات متعدد بوده اما نظام آموزشی جدید، تیرخلاص را زده‌است. ارزشیابی‌کیفی به خودی خود کار خوبی است و در جهان تمام نظام‌های آموزشی به سمت این نوع ارزشیابی حرکت کرده یا در حرکتند. اما شکل جهانی این نظام، دانش آموز را از نمره و استرس آزمون دور کرده و ارزشیابی دقیقی برای آن قرار داده است.

 

 

در سیستم ارزشیابی کیفی، معلم برای هر دانش آموز یک پوشه تهیه می کند، سپس رفتار دانش‌آموز در طول ترم را در نظر می‌گیرد و در هر جلسه و هر روز این پوشه را تکمیل می‌کند. اين پروسه‌ای است که به زمان و انگیزه احتیاج دارد و تعداد دانش‌آموزان بايد در هر کلاس مشخص و اندک باشد. طبق گزارش‌هایی که در خارج ازکشور وجود دارد، معلمان هر روز بعد ازظهر این پوشه ارزیابی را تکمیل می‌کنند ولی معلم ایرانی، نه انگیزه آن را دارد، نه وقت آن و نه تعداد دانش‌آموزان این اجازه را می‌دهد. سیستم ما معلم را با انگیزه بار نمی‌آورد. زنگ تعطیلی که به صدا در بیاید، معلم زودتر از دانش‌آموز از مدرسه فرار می‌کند».

 

  • نمره حذف شد، ارزشیابی اعمال نشد

اجرای نظام ارزشیابی کیفی در ایران را، نه حتی ناقص که می‌توان فرمالیته دانست. نمره حذف شده است اما ارزشیابی در کار نیست. بهلولی در این خصوص می‌گوید:«این نظام هنوز در مدارس ما زمینه اجرا ندارد. آموزش‌وپرورش با کیفیت به سمت این نوع آموزش نمی‌رود. پای صحبت معلمان ابتدایی که بنشینید، می‌گویند شرایط تحصیلی برخی دانش‌آموزان به گونه‌ای بود که نباید به پایه‌های بالاتر می‌رفتند اما مدیر مدرسه قبول نمی کردو می گفت این مدرسه باید صددرصد قبولی داشته باشد.

این حکایت بسیاری از مدارس است و با یک سونامی بی سوادی شدید نسبت به گذشته روبه‌رو خواهیم شد. بهلولی نقش خانواده‌ها را نیز در افت تحصیلی کودکان موثر می‌داند وادامه می‌دهد:«خانواده‌ها نیز در واقع در تضعیف ارزشیابی توصیفی نقش دارند. هر چه به آن‌ها بگویید دوران نمره تمام شده است، آن‌ها فرهنگ نمره‌ای را رها نمی‌کنند و مرتب می‌پرسند نمره این بچه چند است؟ یا می‌پرسند بسیار خوب یعنی‌کدام نمره؟ اما به اصل یادگیری فرزندشان توجهی ندارند. معلم ها صوری و تقریبی نمره‌هایی به خانواده‌ها می‌گویند و چون قبول‌شدن دانش‌آموزان راحت‌تر شده است، خانواده‌ها به مدرسه و معلم فشار می آورند تا دانش آموز در هر وضعیتی بالا برود.

 

 

 

  • کتب سخت و کم محتوا

 

در نخستین سال اجرای این طرح از سوی کارشناسان حوزه آموزش و پرورش عنوان شد که بیشترین آمار افت تحصیلی در مقطع اول ابتدایی بوده است و کتب تازه‌تالیف سخت اما كم محتوا را به عنوان اولین عامل افت تحصیل معرفی کردند. معلمان به دلیل دشوار بودن محتوای کتاب‌های درسی تسلط کافی بر آن‌ها نداشتند، بنابراین محتواي آن با کیفیت کافی تدریس نمی‌شد؛ آن نيز در شرایطی که کودک پس از پیش دبستانی، تازه وارد مقطع جدی تحصیل شده است. کارشناسان ارزشیابی توصیفی را نوعی پاک کردن صورت مساله بيان کردند که برای حل معضل افت تحصیلی، چاره ای باقی نگذاشته است.

 

  • کلاس‌ها را خلوت کنید

تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس همواره از سوی معلمان به عنوان یکی از عوامل کاهش کیفیت درآموزش اعلام می‌شود. طبق بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی، تراکم دانش‌آموزان در نقاط شهری و در سه ساله نخست دوره ابتدایی، حداکثر 32 نفر، در سه ساله دوم حداکثر 35 نفرو همچنین در دوره متوسطه اول و دوم تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس حداکثر 36 نفر است.با اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی، آموزش و پرورش با کمبود معلم در این دوره مواجه شد و به دلیل عدم جذب نیروی جدید و بازنشستگی تعدادی ازنیروها در هر سال، کمبود معلم در این دوره به شدت احساس می‌شود.

تراکم پایین کلاس‌های درس منجر می‌شود تا دانش‌آموزان ارتباط بهتری را با معلم خود بگیرند و روش تدریس فعال که در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته است، محقق خواهدشد.همچنین به گفته کارشناسان، دانش‌آموزانی که در سال اول ابتدایی در کلاس کم‌جمعیت حضور دارند، اگر در پایه‌های بالاتر در کلاس‌های عادی و پرجمعیت قرار بگیرند،‌نسبت به سایران موفقیت بیشتری کسب می‌کنند.

منبع : روزنامه ی قانون

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی