امروز

دوشنبه, ۱ مهر , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۵:۴۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

اعتبار علمی کنگره های روانشناسی و مشاوره

بر خلاف آن چه به نظر می رسد، برگزاری کنگره در سالهای اخیر به منزله شغلی پرسود با درآمد بالا و تقریبا تضمین شده در جامعه ایرانی رواج یافته. هر کسی می تواند با اجاره سالن همایش های یک دانشگاه به بهایی نازل و راه اندازی یک تارنما با بهایی کمتر از یک میلیون تومان یک کنگره برگزار کند.

در واقع هیچ کمیته علمی وجود ندارد و تقریبا تمام مقالات پذیرفته هستند به شرطی که هزینه ثبت نام را بپردازند. اغلب حتی کنگره را برگزار هم نمی کنند و در قبال دریافت هزینه، گواهی شرکت در همایش را پست می کنند. در تارنما نیز نام و نشان چند دانشگاه را درج می کنند تا دانشجویان را فریب دهند.

مجلاتی هم که قرار است مقالات را چاپ کند یک مجله تقلبی و پولی خارجی در یکی از کشورهای در حال توسعه است. ظاهرا مجله ISI است ولی یا از این فهرست خارج شده و یا به زودی خارج خواهد شد. مجلاتی که مقالات شما را حتی با کلمات فارسی یا محتوایی از طنز و مطایبه چاپ می کنند. به شرطی که هزینه پذیرش و هزینه انتشار را بپردازید.

کنگره های نامعتبر برگزارکننده (و نه محل برگزاری) معتبر ندارند. اعضای کمیته علمی معتبر ندارند. یعنی افرادی با تحصیلات ارشد یا دکترای نامرتبط هستند. کنگره های نامعتبر عناوینی اغلب بسیار کلی دارند. حتی ثبت در ISC و CIVILICA هم ملاک معتبر بودن کنگره نخواهد بود. کنگره های معتبر یا مجوز معاونت پژوهشی را دارند و یا توسط انجمن های علمی معتبر برگزار می شوند.

کنگره های روانشناسی و مشاوره نامعتبر کوچکترین امتیازی برای شما ندارند. به نقل از علیرضا آقایوسفی (متخصص روانشناسی)

همچنین دکتر پورشریفی توضیح می دهد که از کجا بدانیم کدام کنگره از اعتبار علمی برخوردار است؟

عمده ترین تله های کنگره های تجاری عبارتند از:
• استفاده یا سوء استفاده از اسامی و لوگوی دانشگاه ها به عنوان حامیان
• رزرو سالن در دانشگاه های معتبر و بولد کردن نام آن دانشگاه در پوستر
• سوء استفاده از کلمه بین المللی
• استفاده از کلماتی نظیر سومین، هفتمین، هشتمین برای ایجاد ذهنیت با سابقه بودن کنگره
• سوء استفاده از نام پیش کسوتان
• پرداختن همزمان به چند رشته نظیر روانشناسی، علوم رفتاری، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مدیریت

آیا درج یک کنگره در سیولیکا به معنای معتبر بودن کنگره می باشد؟
متاسفانه پاسخ منفی است و مواردی دیده می شود که کنگره های غیرمعتبر در سیولیکا معرفی شده اند.

اگر مقاله ام در یک کنگره تجاری منتشر شود آیا امتیازی خواهد داشت؟
با توجه به حساس شدن انجمن های علمی که نمونه ای از آن در موضع گیری های اخیر انجمن روانشناسی ایران و انجمن روانشناسی تربیتی ایران مشاهده می شود و به تبع آن حساس شدن اعضای محترم هیات علمی دانشگاه ها، پیش بینی می شود که در ارزیابی های دانشگاه ها، به مقالات این کنگره ها به عنوان مقاله غیرمعتبر، امتیازی تعلق نگیرد.

از کجا بدانم کدام کنگره های روانشناسی و مشاوره معتبر است؟
• اصلی ترین ملاک این است که برگزار کننده (تاکید می شود برگزار کننده نه حامی کنگره) یک انجمن علمی مصوب وزارتین علوم و بهداشت و یا یک دانشگاه معتبر باشد.
• در عین حال و همراه با ملاک فوق، داشتن کمیته علمی معتبر و وجود فرایند دقیق داوری مقالات، از دیگر ملاک های معتبر بودن کنگره محسوب می شود.

با ارزوی موفقیت برای پژوهشگران گرامی

درودها

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی