امروز

دوشنبه, ۲۵ شهریور , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۳:۵۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

در زندگی من مسئول رفتار، افکار و حرف هایم هستم، نه آنچه تو از من برداشت می کنی

کلمه “مسئولیت پذیری” را در زندگی بارها شنیده ایم. مفهوم واقعی “مسئولیت پذیری” چیست؟ پاسخگو بودن در برابر اشتباه و خطایی مشخص را عده ای مسئولیت پذیری تعریف می نمایند. اما در حقیقت مسئولیت پذیری بسیار فراتر از پاسخگویی در برابر اشتباه است. به عبارتی” مسئولیت پذیری”، یعنی پذیرش پاسخگویی یا به عهده گرفتن کاری به صورت آگاهانه.

زمانی که فردی، مسئولیتی را بر عهده می گیرد، باید توانایی و قدرت پاسخگویی نیز داشته باشد و در هر مرحله از کار، آگاه، هشیار و هوشمندانه عمل کند. مسئولیت پذیری در یک تقسیم بندی کلی دو حیطه بسیار مهم را در بر می گیرد. مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی.
مسئولیت پذیری فردی (در مقابل خود)

زمانی که من و شما مراقب سلامت جسم و روان خود باشیم، مسئولیت افکار، احساسات، رفتار و گفتار خود را بر عهده بگیریم و مسئولیت هدف ها، تصمیم ها و انتخاب های خود را تمام و کمال بپذیریم می توانیم بگوییم مسئولیت پذیری فردی را در قبال خودمان انجام دادیم.

پس بهتر است برای داشتن مسئولیت در قبال خود:

  • سبک زندگی سالمی داشته باشیم

به عبارتی تغذیه، خواب و استراحت متناسب داشته باشیم، به طور مرتب ورزش کنیم، ارتباطات اجتماعی سالم و مناسب برقرار کنیم، از رفتارهای پر خطر بپرهیزیم، مراقب سلامت جسم و روان خود باشیم و در صورت بروز هرگونه مشکلی، به متخصص مراجعه کنیم.

  • به احساسات و عواطف و هیجانات خود آگاه باشیم.

ما احساساتی چون اضطراب، خشم، ترس، غم، سردرگمی و خستگی را به نوعی در زندگی خود تجربه کرده ایم، ولی در بسیاری مواقع یا به آنها توجه نگرده و نادیده انگاشتیم، یا انکارشان کرده ایم. این بی توجهی و انکار، غالباً مسئله را پیچیده تر و حل آن را دشوارتر می سازد. یکی از مسئولیت های ما در زندگی این است که به ندای درونی خود گوش فرا دهیم، با احساسات و افکارمان در تماس دائم باشیم و مدیریت هیجان ها، باورها و رفتار خود را بر عهده بگیریم.

اگر از وضع موجود خود راضی نیستید، برای مثال ارتباط خوبی با دیگران ندارید، شغلتان را دوست ندارید، دائماً با دیگران مشاجره می کنید، با همسرتان اختلاف دارید، بر سر تصمیم گیری های مهم دچار تردید و تشویش هستید، به جای غصه خوردن، مضطرب شدن، متهم کردن خودتان یا دیگران و دست روی دست گذاشتن، هر چه زودتر کاری کنید. شاید لازم باشد از یک متخصص در زمینه بهداشت روان کمک بگیرید. تمریناتی چون آرام سازی ریلکسیشن، مراقبه، یوگا بسیار مفید است. ساعات بیشتری را برای دیدن مناظر زیبای طبیعی بگذرانید پیوند خود را با طبیعت بیشتر کنیم. در ضمن می توانیم برای سازمان دهی زمان خود مطالعه کتابهای مفید و پرداختن به امور هنری چون نواختن موسیقی، نقاشی، سفالگری و غیره بپردازیم .

نقاط قوت و ضعف خود یا به زبانی دیگر توانایی های خود را شناسایی کنید استعدادهایتان را بیابید و برای زندگی تان هدف و برنامه تعیین نمایید. تا زمانی که من و شما فلسفه و جهان بینی از زندگی و انسان بالاخص نداشته باشیم نمی توانیم دیدگاه و چشم انداز درستی برای ادامه مسیر مان داشته باشیم.

عارفه منجم
درودها

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی