امروز

چهارشنبه, ۲۹ آبان , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۸:۴۶ بعد از ظهر

سایز متن   /


استرس زیاد می‌تواند بر تمام جوانب زندگی شما، از جمله عواطف، رفتارها، توانایی تفکر، و سلامت جسمانی‌تان اثر بگذارد.

بیش‌تر ما این حقیقت را می‌پذیریم که استرس در جامعه‌ی مدرن یک امر مسلم است. وقتی روزمان را شروع می‌کنیم، می‌دانیم باید با چندین عامل استرس‌زا در طول روز مبارزه شویم. استرس اندک می‌تواند چیز خوبی باشد. استرس اندک می‌تواند به ما انگیزه دهد کارها را انجام دهیم و می‌تواند به عنوان یک عامل قوی صیانت نفس عمل کند. غیر از این مورد، سطح استرس‌ زیاد و مداوم می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت جسمی و روحی باشد.

سطح استرس بالا، قطعا توسط بدن احساس می‌شود. در وضعیت تنش، مغز آدرنالین و کورتیزول ”معروف به هورمون استرس‌“ را در جریان خون ترشح می‌کند. در شرایط عادی ـ و در حضور یک تهدید جدی ـ این پاسخ هورمونی ما را قادر می‌سازد ”عملکردهایی را که در موقعیت ستیز و گریز غیرضروری یا مضر هستند، محدود کنیم.“ به عبارت دیگر می‌توانیم در چنین شرایطی به صورت فعال با تهدید مقابله کنیم.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول، می‌تواند تقریبا بر هر سیستمی در بدن تاثیر منفی بگذارد. خطر مشکلات سلامتی زیادی را افزایش می‌دهد، از جمله اضطراب، افسردگی، مشکلات گوارشی، سردرد، بیماری‌های قلبی، مشکلات خواب، اضافه وزن، و اختلال در تمرکز و آسیب حافظه.

هشت نشانه‌ی استرس زیاد و شدید:

۱. سردرد
در هنگام مواجه با استرس، احتمال اتفاق افتادن سردرد بیش‌تر است. بعلاوه، استرس‌ دلیل اصلی سردرد تنشی است. سردرد تنشی است می‌تواند ”باعث ایجاد درد خفیف، متوسط یا شدید در سر، گردن، و پشت چشم‌ها شود.“

۲. مشکلات گوارشی
وقتی مغز ترشح هورمون‌ها را آغاز کند، سیستم گوارشی یک نوع ”شوک“ اولیه را تجربه می‌کند. استرس مزمن می‌تواند برخی شرایط خاص از جمله سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (آی‌بی‌اس) را نیز تشدید کند.

۳. سرماخوردگی و عفونت‌های پیاپی
استرس زیاد باعث می‌شود سیستم گردش خون به زحمت بیفتد (به دلیل افزایش ضربان قلب). این اثر فیزیولوژيکی، همراه با افزایش فشار خون، می‌تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند. این امر قطعا سبب تضعیف توانایی سیستم ایمنی در جستجو و خنثی‌سازی باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا می‌شود.

۴. اضافه وزن
اگرچه واکنش‌های ناشی از استرس بیش‌تر به اضافه‌وزن ارتباط داده می‌شوند، تعداد کمی از افراد ممکن است نوسان وزنی ـ و حتی کاهش وزن ـ را تجربه می‌کنند. با این تفاسیر، سطح بالای کورتیزول ” اشتها را افزایش می‌دهد و تجمع چربی شکمی را ساده‌تر می‌کند.“

۵. مشکلات شکم
مشکلات شکم در بین شایع‌ترین علائم افراد پراسترس قرار دارند. تهوع، سوءهاضمه، گرفتگی عضلات و درد، از مشکلات شکمی بالقوه‌ای هستند که از یک واکنش استرسی ناشی می‌شوند.

۶. خستگی
محرک‌های عاطفی، ذهنی و فیزیکی می‌توانند باعث استرس شوند که عملکرد عادی بدن را مختل می‌کند. حضور استرس‌ سطح فشار و تنش بدن را افزایش می‌دهد، و آن را بیش‌تر در معرض خستگی قرار می‌دهد، هم‌چنین به صورت بالقوه به فرسودگی ذهنی و جسمی منجر می‌شود.

۷. درد قفسه سینه یا تنگی تنفس
استرس‌ سبب اضطراب می‌شود و اضطراب سبب استرس‌. این چرخه‌ی ذهنی خسته‌کننده می‌تواند باعث تنگی نفس یا درد قفسه سینه شود. به علاوه، دردهای قفسه سینه اغلب تجارب ترسناکی هستند ـ و این واکنش، استرس/اضطراب موجود را نیز بدتر می‌کند. استرس مزمن یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و حمله‌ی قلبی است.

۸. از دست دادن میل جنسی
استرس‌ زیاد می‌تواند میل به انجام رابطه‌ی جنسی را در مردان و زنان سرکوب کند. دلیل آن ساده است، استرس‌ مواد شیمایی را در مغز می‌رباید که مسئول تحریک میل جنسی هستند. استرس مزمن می‌تواند منجر به مشکلاتی در تخمک‌گذاری زنان شود و تعداد اسپرم‌ها و قدرت باروری مردان را کاهش دهد.

 

 

نکاتی برای مقابله با استرس زیاد

– ۱۰ الی ۱۵ دقیقه نوشتن درباره‌ی رویدادهای پراسترس روزتان و تاثیر آن‌ها. این کار به ساماندهی افکارتان کمک می‌کند و می‌تواند استرس‌ را کاهش دهد.
– صحبت کردن با خانواده، دوستان، یا یک فرد حرفه‌ای درباره‌ی احساسات ناشی از استرس روش سالمی برای تسکین آن‌ها است.
– انجام یک کار لذت‌بخش، مانند یک سرگرمی، فعالیتی خلاقانه، یا کار داوطلبانه.
– تمرکز بر زمان حال با انجام مراقبه و تصویرسازی هدایت‌شده.
– ورزش مداوم، که یکی از بهترین روش‌های مدیریت استرس است. حرکات کششی می‌تواند تنش ماهیچه‌ها را که ناشی از سطح بالای استرس است، کاهش دهد.
– انجام تمرین‌های تنفسی، آرام‌سازی عضله‌ها، و یوگا به کاهش استرس کمک می‌کند.

سلامت و به روان باشید
عارفه منجم

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی