امروز

چهارشنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۳:۳۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

قرار نیست خشم را از بین ببریم. خشم یکی از هیجان‌های اصلی انسان‌هاست و در طی هزاران سال همیشه برای بقای نسل بشریت یاری‌رسان بوده است.
در واقع شاید اصطلاح «کنترل خشم» چندان هم جالب نباشد، من ترجیح می‌دهم از اصطلاح «مدیریت خشم» استفاده کنم در راستای «کنترل پرخاشگری».
چرا که پرخاشگری نمود رفتاری خشم است که چندان مناسب موقعیت‌ها نیست و احتمالاً آسیب‌رسان است.

به نشانه‌های بدنی خشم آگاه باشید.

اگر گُر گرفته‌اید و احساس می‌کنید داغ شده‌اید، اگر پوست‌تان سرخ شده، اگر نفس‌هایتان سریع‌تر شده،

اگر در عضله‌هایتان احساس فشار می‌کنید، اگر ضربان قلب‌تان افزایش پیدا کرده، اگر دست‌هایتان می‌لرزد

و احساس می‌کنید که انرژی زیادی دارید، احتمالاً در حال تجربه‌ی نشانه‌های بدنی خشم هستید.

به این نشانه‌ها آگاه باشید و در صورت امکان موقعیت را ترک کنید.

نسبت به خشم آگاه باشید، ولی طبق آن عمل نکنید.

مطالعات نشان می‌دهند که خشم با حل مساله و قضاوت صحیح تداخل دارد و موجب می‌شود که عجولانه و خشک فکر کنید.

در حالی که ترس موجب می‌شود که ما فرار کنیم، خشم موجب می‌شود که پرخاشگر شویم و تهاجمی عمل کنیم.

خشم شدید عموماً با کینه و انتقام‌جویی همراه است. متاسفانه میزان بالای خشم با کاهش شادکامی کلی زندگی ارتباط دارد.
بنابراین به نظر می‌رسد باید فکری به حال آن بکنیم.
پیش‌ترها برای مدیریت خشم از «ریلکسیشن» یا «آرمیدگی» استفاده می‌شد که در آن فرد سعی می‌کرد تا نفس‌هایش را تنظیم کند و با تمرکز بر نشانه‌های بدنی‌اش، تنش را از قسمت‌های مختلف بدنش خارج کند.

ولی مطالعات جدید نسبت به کارایی «آرمیدگی» تردید دارند.
این درست است که در ریلکسیشن، بدن از تنش رها می‌شود، ولی موضوع خشم همچنان پابرجاست.

بنابراین به نظر می‌رسد که بهترین راهبرد «ابراز» خشم -نه به شیوه‌ی پرخاشگرانه- بلکه به شیوه‌ی «قاطعانه» است.

نکته‌ی مهم این است که «پرخاشگری» با «ابراز وجود» فرق دارد.

این دو را اشتباه نگیرید، در ابراز وجود می‌توانید قاطعانه خشم خود را ابراز کنید، بدون اینکه به خود و دیگری آسیب برسانید.
ولی در پرخاشگری حتماً یکی از طرفین آسیب می‌بیند، حالا چه آسیب کلامی، چه فیزیکی.

برای بیان قاطعانه‌ی خشم، موضوعی که موجب شده تا خشمگین شوید را با استفاده از ضمیر «من» به کسی که فکر می‌کنید موجب خشم شده ابراز کنید.
مثلاً «من احساس کردم که تو مرا نادیده گرفتی و برای همین عصبانی شدم».

مثل یک دانشمند عمل کنید، نه مثل یک وکیل

خشم در بیشتر اوقات از قوانین درونی ریشه می‌گیرد. واقعیت این است که یک موقعیت واحد، می‌تواند واکنش‌های مختلفی را در افراد ایجاد کند.

مثلاً ترافیک برای کسی که عجله دارد و باید سر جلسه حاضر شود، هولناک است.
ولی برای کسی که آمده بیرون تا کمی سرگرم شود، نه تنها آزاردهنده نیست، چه بسا خوشایند هم باشد.

بنابراین این موقعیت‌ها نیستند که ما را عصبانی می‌کنند، بلکه تفسیری که ما از موقعیت می‌کنیم ما را خشمگین می‌کند.
در این موقعیت‌ها مثل یک دانشمند برخورد کنید، نه مثل یک وکیل.

خشم درباره‌ی انتخاب‌های غلطی است که از نظر شما دیگران انجام می‌دهند و اینکه دیگران چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهند.

ولی به واقع دیگران می‌توانند هر طوری رفتار کنند، به شکلی که کاملاً متفاوت با دیدگاه ما باشد.

احتمالاً کمتر خشمگین می‌شوید اگر بتوانید رفتار دیگران را صرفاً مشاهده کنید، بدون اینکه آنها را محکوم کنید. برای این کار باید به جای «مقصر» دانستن دیگران، به دنبال علت رفتار آنها بگردیم.
این دقیقاً کاری است که محققان انجام می‌دهند. رفتاری که یک نفر انجام می‌دهد، می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد.

از جمله ویژگی‌های شخصیتی، اعتقادها، دانش، حالت خلقی و جسمانی، محیط و فرهنگی که در آن بزرگ شده است.
این خیلی بهتر از آن است که درباره درست یا غلط بودن رفتار دیگران قضاوت کنید.

وقتی مثل یک وکیل قرار باشد عمل کنید، احتمالاً باید دیگران را قضاوت کنید.

بنابراین آنها می‌توانند متفاوت با قضاوت‌های شما باشند و همین شما را خشمگین کند.
کاوش پژوهشگرانه خیلی بهتر از قضاوت اخلاقی است. شما مصلح اجتماعی نیستید، و قرار نیست که شما عدالت اجتماعی را برقرار کنید.

هرکس مسئول رفتار خودش است و مسئولیت رسیدگی به تخلف‌های دیگران با قوانین اجتماعی است.

سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید.

این مورد نیاز به توضیح اضافه‌ای ندارد، سبک زندگی شما تاثیر عمیقی روی تعامل‌های ارتباطی-اجتماعی شما دارد.
در این بین به ویژه تنظیم «خواب» اهمیت دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که:

بی‌خوابی بر روی خلق تاثیرگذار است و به احتمال زیاد فردای شبی که درست نخوابیده‌اید، زودرنج هستید، نمی‌توانید تمرکز کنید و زود از کوره در می‌روید.

همچنین اگر زندگی‌تان پرتنش است، فکری به حال‌اش بکنید، می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

یادداشت ها با نام نویسنده

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی