امروز

جمعه, ۳ خرداد , ۱۳۹۸

  ساعت

۰۲:۳۴ قبل از ظهر

سایز متن   /

 

 

در بیان آراء رولومی و ویکتور فرانکل

وضعیت دشوار انسان
می اعتقاد داشت انسانها هم مفعول و هم فاعل به تجربه هستند. ما مفعولیم چون به صورت مادی وجود داریم و چیزها برایمان اتفاق می افتد. و فاعلیم یعنی ما صرفا از تجربه برخوردار نیستیم ما تجربه خود را تعبیر می کنیم، ارزشیابی می کنیم ،در مورد آن تصمیم میگیریم و به تجربه خود معنی میدهیم. این جنبه دوگانه ماهیت انسان که می آنرا وضعیت دشوارانسان نامید، انسان را در جهان منحصربه فرد میکند.

 

اضطراب بهنجار و روان رنجور
«می» معتقد بود مهم ترین واقعیت در مورد انسانها این است که آزادند. اما آزادی زندگی آسوده به بار نمی آورد. آزادی با خود مسئولیت، عدم اطمینان، و بنابراین اضطراب به همراه دارد. آدم سالم برای پذیرفتن کامل زندگی و رسیدن به توان کامل خود آزادی را به کار میگیرد. به کاربردن آزادی به معنی فراتر رفتن از آنچه فرد قبلا بوده، نادیده گرفتن انتظارات (نقش ها) از رفتار فرد که دیگران تحمیل میکنند، و بنابراین عمل کردن برخلاف سنت ها، آداب و رسوم یا میثاق هاست. همه اینها موجب اضطراب میشوند اما این اضطراب بهنجار و سالم است چون به رشد شخصی(شدن) منجر میشود. اضطراب روان رنجور به رشد شخصی منجر نمیشود و از ترس از آزادی ناشی میشود. کسی که دچار اضطراب روان رنجور میشود در زندگی آزادی شخصی خود را کاهش میدهد یا از بین میبرد. چنین فردی از سنت، عقاید تعصب آمیز مذهبی، انتظارات دیگران، یا هرچیزی که نیاز او را به تصمیم گیری های شخصی کاهش میدهد، پیروی میکند.

 

اهمیت اسطوره ها
به عقیده می، اسطوره ها وسیله مهمی را برای تامین کردن معنی در زندگی در اختیار میگذارند.
” اسطوره ها راهی برای معنی دادن به دنیای بی معنی هستند. آنها الگوهای داستانی هستند که به وجود ما ماهیت میدهند” .

وظیفه اسطوره ها از نظر می:
علم انسان
«می » بر خلاف شماری از وجودگرایان با بررسی علمی انسان مخالف نبود. اما با به کارگیری روش های علوم طبیعی برای مطالعه انسان مخالف بود. و معتقد بود این روش ها، ویژگیهایی را که منحصر به انسان هستند را نادیده میگیرند. او به وجودآوردن علم تازه ای را پیشنهاد کرد که اختصاصا برای مطالعه انسانها طراحی شده باشد.

 

منابع
۱- هرگنهان، بی.آر.(۲۰۰۶). تاریخ روانشناسی (ویراست ششم). ترجمه: یحیی سیدمحمدی (۱۳۸۹). تهران: نشر ارسباران. (ص ۷۱۷-۷۱۸-۷۱۹).
۲- فیست، جس و فیست، گریگوری جی(۲۰۰۲). نظریه های شخصیت (چاپ هفتم). ترجمه: یحیی سیدمحمدی (۱۳۹۱). تهران : نشر روان. (ص۶۲۷).
۳- حیدری، مجتبی (۱۳۹۰). معنا درمانگری فرانکل در نگاه تحلیلی و نقد. ماهنامه معرفت، شماره ۱۱۹٫
۴- حسنی بافرانی، طلعت (۱۳۸۹). ماهیت انسان و نیازهای متعالی او از دیدگاه ویکتور فرانکل. روانشناسی و دین، سال سوم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۸۹٫
۵- ترخان، مرتضی; آقایوسفی، علیرضا و شقاقی، فرهاد (۱۳۹۰). نظریه های مشاوره و روان درمانی (رشته روانشناسی). تهران: دانشگاه پیام نور.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی